
Närmare kunderna – och fler möjligheter att växa med Bovra
Sedan starten 2008 har Ecocraft haft ett tydligt mål: att vara Sveriges tryggaste solcellsinstallatör. Genom noggrann dokumentation och datainsamling kan Ecokraft erbjuda marknadens längsta garantier och högsta servicenivå.
Tjänster
Solenergi
Arbetar i
Från Skåne till Dalarna
Grundat
2008
För ett halvår sedan anslöt sig solcellsinstallatören Ecokraft till Bovra – en perfekt match som gynnar alla. Bovra är en tjänst som digitaliserar och samlar all dokumentation om husägande på ett ställe, så att alla hus får en digital tidslinje över de renoveringar, underhåll och installationer som utförts. Allt följer med vid ägarbyte vilket förenklar både själva ägandet, försäljningen och köpet av hus. Alla företag som utför renoveringar eller installationer skickar dokumentationen direkt till husets tidslinje efter utfört arbete, vilket förbättrar kundupplevelsen och säkerställer att all viktig dokumentation är lättillgänglig för deras kunder.
– För att kunna tillhandahålla marknadens längsta garantier är ett väldokumenterat arbete och korrekt överlämnande av dokumentation ett måste. Bovra är ett perfekt komplement till vår egen hantering av våra kunders dokumentation där slutkunden enkelt kan få en historik på installationer och arbeten som vi har utfört, säger Johan Nyblom, vd på Ecokraft.
"Via Bovras app får kunden ytterligare en kontaktyta med oss, och det ger oss möjlighet att kommunicera om service, garantitider och viss support."

Johan Nyblom
VD, Ecokraft
Närmare kunderna – och fler möjligheter att växa
Solcellsinstallatören ser samarbetet som ett ypperligt tillfälle att stärka relationen till kunderna, och därmed kunna hjälpa dem under en längre period.
– Dokumentation och samlad historik har alltid varit viktigt för oss för att kunna erbjuda de långa garantier och höga servicenivåer som vi gör. Via Bovras app får kunden ytterligare en kontaktyta med oss, och det ger oss möjlighet att kommunicera om service, garantitider och viss support.
Ecokraft håller nu på att importera alla sina kunder till Bovra. Planen är att fortsätta använda Bovra som en ytterligare kontaktyta mot befintliga kunder och samarbeta mer med exempelvis Energiklivet för att nå ut till fler solcellsintresserade. De ser också Bovra som en kanal att nå ut till de som inte har solceller installerade av Ecokraft, vilket ger dem möjlighet att hjälpa fler kunder.
– Vi är ensamma om att kunna erbjuda Ecocare, ett serviceavtal med proaktiv felavhjälpning – oavsett vem som har installerat anläggningen. Det gör Bovra till ett extra värdefullt verktyg för oss att nå ut till alla som vill ha en trygg och problemfri solcellsanläggning, berättar Johan Nyblom.
Handlar om husets hela livscykel
Sedan 2008 har Ecokraft installerat solceller på över 5000 villatak, och totalt utfört över 9000 installationer av solceller och batterier. Genom samarbetet ger Bovra Ecocraft och andra företag möjligheten att vara en del av att utveckla villamarknaden, skapa systematik kring dokumentationen och samtidigt synas för 2,1 miljoner fastighetskonton. En stor fördel, menar Johan Nyblom.
– Vi har tittat på liknande lösningar men fastnade för Bovras rena design och användarvänligheten för slutkunden. Från företagets perspektiv gillar vi kartvyn och möjligheten för oss att synas som leverantör på de geografiska områden där vi tidigare har gjort installationer.
Med sin tjänst skapar Bovra en ny digital infrastruktur och ett helt nytt sätt att samverka för husägare och företag. Idén är att främja långsiktighet bortom den enskilda husägaren, renoveringen eller installationen. Det handlar om att omfamna hela husets livscykel, vilket rimmar väl med det förhållningssätt som Ecokraft står för.
– För Ecokraft handlar solceller inte bara om installation – utan om att leverera den bästa solcellsupplevelsen genom hela anläggningens livslängd. Med hjälp av Bovra kan vi visa upp dessa installationer och erbjuda serviceavtal med proaktiv felavhjälpning till alla Bovra-användare, oavsett om det är Ecokraft som har installerat solcellerna eller inte, avslutar Johan Nyblom.