Om oss
Vår största tillgång behövde ett bättre sätt
Vi som grundade Bovra är också husägare. Liksom tusentals andra husägare vi pratat med har vi själva stått i situationen att köpa hus för miljontals kronor som är mindre dokumenterade och sämre digitalt hanterade än den begagnade bilen.
I bästa fall fick vi en tunn pärm eller mapp med några papper och kanske några vidarebefodrade mail när vi efterfrågade mer information, i sämsta fall ingenting. Det satte oss, som ägare, i en onödig riskposition – och det känns nästan orimligt att banker och försäkringsbolag accepterar så odokumenterade tillgångar.
Hursomhelst, alla håller med om att det är fundamentalt fel, iallafall om vi pratar år 2020 i ett av världens mest digitaliserade samhällen.
En servicebok för våra hus
Vi såg framför oss en digital "servicebok" för varje hus, där all viktig information om huset finns samlad och som, likt bilens servicebok, följer med från ägare till ägare under hela dess livstid. Säkert förvarad och alltid tillgänglig för nuvarande ägare.
En plats där inga garantier faller till marken vid ägarbyte, där jag kan hitta vilken färg som jag ska bättringsmåla med, hur jag får tag på elektrikern som drog om elen för att anlita hen igen, eller varför inte en underhållsplan som hjälper mig att få koll på kommande utgifter och hur det påverkar min ekonomi, mina bolån och amortering.
Helt enkelt en digital tjänst som förenklar och förbättrar vårat husägande, och gör våra hus mer värdefulla som tillgång och tryggare att både köpa och äga.